
Kodėl prašomės karo?
(Ar tikrai padedame ukrainiečiams?)
Zigmas Vaišvila
2022-03-31 .
Kodėl prašomės karo? Ar tikrai savo elgesiu padedame ukrainiečiams? Kodėl mes tokie visažiniai ir teisuoliai? Kodėl mūsų kaimynai latviai santūresni už mus?Pabandykime atsakyti sau į šiuos klausimus.
Sugriauto Mariupolio vaizdai ( https://www.youtube.com/watch?v=L6UzUMrEEXM ;
https://www.youtube.com/watch?v=BzQfyPvfLJQ ; https://www.youtube.com/watch?v=4aVIsfhMq_k ) turėjo priversti visus atsitokėti. Tačiau pasaulio didieji, išskyrus Emanuelį Makroną, net nekalba apie taiką ir karo veiksmų stabdymą. JAV kongresmenė iš Floridos Maria Elvira Salazar, atsakydama į FOX news televizijos vedėjo klausimą, ar ne geriau būtų Ukrainai skirti ne milijardus dolerių ir ginklus, bet siekti taikos, pareiškė, kad negalima įtakoti ukrainiečių apsisprendimo, jei šie nusprendė kovoti ir žūti…
Mes, vedini Rusijos Federacijos saugomo subjekto ir šios valstybės paslapties, 10 metų mums vadovavusios Lietuvos Prezidentės Dalios Grybauskaitės ir jos statytinių, uoliai ir nesusimąstydami, kas yra karas, taip pat faktiškai raginame ukrainiečius kariauti. Ir bravūriškai moralizuojame visus nesutinkančius. O kodėl nieko nedarome, kad stabdyti šį karą? Jei Mariupolio – Kauno dydžio miesto – sugriovimas nepriverčia mus susimąstyti, kokios būtų karo Lietuvoje pasekmės mūsų išlikimui ir kad šiuolaikinis karas ne kalnuose, o Lietuvos lygumose faktiškai mus sunaikintų, tai reiškia, kad dauguma mūsų prarado ne tik atsakomybės jausmą, bet ir tikrovės supratimą.

Esame išmanūs tik savo telefonais ir drąsūs internete. Žinome Google paieškų galimybes, tačiau nesusimąstome, kaip Rusijos kariuomenė Kijeve aptiko „Grad“ sistemas, kurios po šaudymų grįždavo į miestą ir buvo slepiamos po prekybos centru ( https://www.youtube.com/watchv=qSbwJ3Q16TM ; https://www.youtube.com/watch?v=lI67i9MbdDQ ). Ar didvyriški Ukrainos gynėjai Lietuvoje suvokia, ką reiškia kasdien šuoliais didėjančios kainos ir kokios to priežastys? Negi kiekviena karta tai turi išbandyti? E. M. Remarko „Vakarų fronte nieko naujo“ aprašyta hiperinfliacija I pasaulinio karo metais. Mes tai jau matėme 1991-1992 m., tik karo išvengėme. Š.m. kovo 17 d. signatarų susitikime su Seimo Pirmininke V. Čmilyte-Nielsen tuometinis Ministras Pirmininkas Gediminas Vagnorius jai paaiškino, ką reiškia mėgėjiški Lietuvos Vyriausybės veiksmai prasidėjusios didžiulės infliacijos akivaizdoje. Tačiau Seimui svarbesni, anot Vytauto Landsbergio, „vaikų darželio“ žaidimai – „Z“ ir „V“ paskelbimas fašistiniais simboliais. 2022-03-22 rezoliucija Seimas paragino Vyriausybę nedelsiant imtis ryžtingų veiksmų užtikrinant Rusijos energetinių išteklių embargą, „atsiliepiant į Ukrainos Prezidento ir visuomenės kvietimą atsisakyti pirkti ir vartoti Rusijos ir Baltarusijos energetinius išteklius“ ir atkreipiant dėmesį „į tai, kad Lietuva kasmet iš Rusijos perka energetinių išteklių (naftos, dujų ir elektros) už daugiau nei 3 mlrd. eurų, ir į tai, kad bendrai ES valstybių narių Rusijai už energetinius išteklius sumokama suma prilygsta Rusijos Federacijos gynybos biudžetui“. Lietuvos „vaikų darželiui“ nebūdinga mąstyti ir suvokti, kad esame penkių valstybių Rusijos, Baltarusijos, Estijos, Latvijos ir Lietuvos energetinėje sistemoje BRELL, kad Lenkijos šiaurės rytuose elektros energijos trūksta, ir Lenkijai „LitPol Link“ jungtis reikalinga elektros energijos pirkimui, bet ne pardavimui Lietuvai. Kad Europos šalys iš Rusijos kasmet perka 215 iš būtinų 360 mlrd. m³ dujų, o JAV žada tiekti Europai papildomai 15 mlrd. m³ skalūninių dujų (šiuo metu tiekia 25 mlrd. m³), kad skystų dujų terminalais apsirūpinusi Jungtinė Karalystė, bet ne Europos Sąjunga, kad iš Kataro Europa perka tik 5,2% dujų, kad JAV ir Kataro dujų kainos daug didesnės nei Rusijos, kad atsisakius naftą iškrovinėti iš Rusijos laivų kuro rezervų Europoje liko 40 dienų, kad Europoje ne tik dėl kuro kainų jau stoja pramonė, kad dėl trąšų nebegavimo visiška nežinia dėl sėjos ir būsimo derliaus ne tik Europoje, kad Norvegija, per paskutinius mėnesius iš dujų pardavimo uždirbusi 150 mlrd. USD, nesutiko su ES siūlymu nustatyti dujų kainų lubas…
Kainos, kainos…, tik mums, didvyriams, jos nesvarbios.
Lietuvos Vyriausybė, „pastebėjusi“ 10 metų senumo Europos Komisijos išvadas apie alternatyvios enegetikos perspektyvas Lietuvoje, nutarė per 8 metus tai įgyvendinti. Ar spės? Lietuvos Vyriausybė, vienintelė „sėkmingai“ pradėjusi ekonominius karus ne tik su Rusija, bet ir su Kinija, Baltarusija, finansiškai „blizgėte blizga“, nuostolių neskaičiuoja! Net Lietuvos prekybos atstovybę Taivane atidarinėja. Ar Lietuvos valdžia mąsto, kodėl Ukrainos Prezidentas, vykstant Rusijos karui Ukrainoje, neskelbia karo Rusijai, nenutraukia Rusijos dujų tranzito į Europą per Ukrainą, neatsisako kruvinų „30 sidabrinių“ už šį tranzitą? Tačiau Ukrainos valdžia leidžia ginkluotam Ukrainos pasieniečiui įvykdyti provokaciją „30 sidabrinių“ prieš Baltarusijos ambasadorių Ukrainoje (www.ekspertai.eu/baltarusijos-ambasadoriui-ukrainoje-pabandyta- perduoti-30-sidabriniu/). Mažai dar priešų Ukrainai.
Už kokius Rusijos „30 sidabrinių“ Lietuvos Vyriausybė 2022-02-01 d. neteisėtai nutraukė „Belaruskalij“ 147 tūkst. vagonų metinį kalio trašų tranzitą per Lietuvą? Tai padaryta prieš pat Ukrainos užpuolimą, tokiu būdu ne tik ekonomiškai parklupdant Baltarusiją prieš Rusiją (Baltarusijos biudžetas iš „Belaruskalij“ trašų pardavimo gaudavo kasmet 4-5 mlrd. Eur), bet ir suteikiant galimybę Rusijai perimti 21% „Belaruskalij“ kalio trašų eksporto pasaulinės rinkos. Sujungus tai su 19% „Uralkalij“ ir „Eurochim“ pasaulyje parduodamų trašų, prieš pat sėją Rusija sustabdė net 40% kalio trašų pasaulio rinkos eksporto! Iš kur Europa gaus kalio ir azoto trašų? Apie šį Rusijos scenarijų parklupdyti Baltarusiją Lietuvos Vyriausybė buvo perspėta 2021 m. vasarą. Ir I. Šimonytė su G. Landsbergiu šį Rusijos scenarijų įgyvendino.
Lietuvos Vyriausybė nestabdo agresorės Rusijos tranzito per Lietuvą. Ministrė Pirmininkė I.Šimonytė sako, kad nevalia pažeisti Lietuvos ir Rusijos sutartis dėl tranzito. O kodėl Lietuva pažeidė sutartis dėl tranzito su Baltarusija? Rusija ar Baltarusija užpuolė Ukrainą, Ingrida Šimonyte? Izraelis, Jordanija ir Kanada nepuls rūpintis Lietuvos kalio trašų poreikiu. Kitų tiekėjų pasaulyje nėra.
Lietuvos Vyriausybė neturi ką atsakyti ir į Europos Komisijos paklausimą dėl neteisėto „Belaruskalij“ tranzito nutraukimo. JAV Vyriausybė, davusi leidimą JAV įmonėms pirkti šią prekę iš „Belaruskalij“, neišbraukė jos iš JAV Vyriausybės strateginių prekių sąrašo. Tačiau „galingoji“ Lietuvos Vyriausybė skyrė 20 mln. Eur „Lietuvos geležinkelių“ infrastruktūrai palaikyti dėl nuostolių dėl šio tranzito nutraukimo, nors po 20-30 mln. Eur Lietuva per vieną dieną galėtų uždirbti iš „Belaruskalij“ kalio trąšų tranzito. Arbitražų prieš Lietuvą procedūros jau pradėtos.
Jei paskutinysis NATO pasitarimas dar mus neprivertė susimąstyti (J. Stoltenbergas: NATO Ukrainoje nekariaus, nes tai reikštų NATO karą su Rusija, o NATO jaučia atsakomybę dėl to, kad karas neišplistų), tai didieji Ukrainos (tikiuosi, ir Lietuvos) patriotai turėtų susimąstyti, kodėl per 8 metus Ukraina nebuvo priimta į NATO? Ar dėl nesutarimų su kaimynu? Tačiau nesutaikomos ir vis tarpusavyje pakariauti norinčios bei tarpusavio teritorinių pretenzijų turinčios Turkija ir Graikija yra NATO narės.
Ar kalbėjimas apie karo pribaiginėjamos Ukrainos priėmimą į Europos Sąjungą nėra atvira patyčia iš šios šalies? Tokia, kokia buvo ir veidmainiška provokacija prieš Ukrainą, 2013 m. lapkrityje Vilniuje Valdovų rūmuose jos Prezidentą Viktorą Janukovičių verčiant pasirašyti Ukrainos asociacijos sutartį su Europos Sąjunga. Už 60 mln. Eur finansinių problemų turėjusiai Ukrainai ir 610 mln. Eur paskolą, kurią ES buvo pasiruošusi suteikti Ukrainai, jei ši įvykdytų sąlygas, reikalingas užsitikrinti Tarptautinio valiutos fondo (TVF) pagalbai. Rusija Ukrainai sutiko suteikti 15 mlrd. USD finansinio gelbėjimo paketą ir sumažinti savo parduodamų gamtinių dujų kainą. Tačiau esmė yra ne šie skaičiai. Sutartis Europos Sąjungai būtų suteikusi teisę be muitų ir kitų importo mokesčių eksportuoti prekes į Ukrainą, kuri tuo pat metu buvo Nepriklausomų Valstybių Sandraugos narė, drauge su Rusija, Armėnija, Baltarusija ir Moldova ne tik 1994 m. susitarusi dėl laisvosios prekybos zonos, bet ir ratifikavusi šią sutartį 2013 m. Todėl Ukraina be NVS negalėjo pasirašyti asociacijos sutarties su ES.
Kadangi 2013 m. pabaigoje Kijeve prieš tokį Ukrainos Prezidento Viktoro Janukovičiaus „neapsisprendimą“ protestavo, visų pirma, studentės ir studentai, kaip buvęs dėstytojas , jaunimui pateiksiu kitą hipotetinį pavyzdį, kad suvoktų tai,kas tada vyko dėl Ukrainos.
